Niemcy od wielu lat stanowią głównego partnera handlowego dla Polski. Odkąd jednak znaleźliśmy się w Unii Europejskiej i handel między państwami członkowskimi stał się dużo łatwiejszy pod względem formalnym oraz odkąd zaczęła funkcjonować tzw. unia celna, współpraca w zakresie wymiany towarów z naszym zachodnim sąsiadem znacznie się rozwinęła. Obecnie obroty w handlu pomiędzy Polską a Niemcami wynoszą corocznie ok. 70 miliardów euro. Co oczywiste – im więcej towarów importujemy, tym bardziej rozwija się transport z Niemiec, a im więcej towarów eksportujemy, tym bardziej rozwija się transport do Niemiec.
Różnice w transporcie importowym i eksportowym są znaczne, a kierunek rozwoju tego sektora gospodarki jest w dużej mierze uwarunkowany od specyfiki przewożonych towarów.
Specyfika eksportu towarów do Niemiec.
W związku z tym, że jesteśmy światowym liderem, jeśli chodzi o eksport mebli do Niemiec, na płaszczyźnie transportu międzynarodowego znacznie rozwinął się sektor logistyki mebli. Oprócz tego, dodatkowym wzmocnieniem znaczenia tej gałęzi transportu jest fakt, iż na trasie Polska-Niemcy odbywa się wiele przeprowadzek. Wśród produktów eksportowanych z Polski do Niemiec znajdują się także: części i akcesoria samochodowe, silniki spalinowe, telewizory oraz artykuły spożywcze, w tym przede wszystkim pszenica i inne ziarna zbóż, jajka, drób oraz wołowina. Coraz częściej przewożone są także pojedyncze paczki, przesyłane sobie przez rodziny. W związku z tym, w sektorze transportu eksportowego do Niemiec rozwinął się także transport drobnicowy. Trzecią gałęzią transportu do Niemiec jest transport ponadgabarytowy, ponieważ wśród najpopularniejszych towarów eksportowych wymienić należy także statki i łodzie oraz konstrukcje do budowy mostów.
Import towarów do Polski.
W przypadku transportu z Niemiec do Polski, największe znaczenie ma transport samochodów oraz transport maszyn. Importujemy też dużo artykułów spożywczych, zwłaszcza wyroby czekoladowe, piekarniczo-cukiernicze oraz wieprzowinę. Są to transporty drobnicowe lub całopojazdowe. W przypadku drobnicy duży udział mają także towary kupowane w zagranicznych serwisach aukcyjnych.
Transport kolejowy.
Przeważająca część transportu na trasie Polska – Niemcy i Niemcy – Polska odbywa się pojazdami samochodowymi. W niektórych sytuacjach warto jednak rozważyć kolejowy transport towarów, w tym – transport kontenerów. Firmy transportowe, umożliwiające tzw. transport kombinowany, zadbają o przeładunek towaru z wagonów na samochody i odwrotnie, albo też z wagonów wąskotorowych na szerokotorowe. Transport kolejowy nie jest zbyt popularną metodą przewożenia towarów z i do Niemiec, jednak jest dość przydatną opcją w przypadku przewożenia naprawdę dużych ilości ładunku.
Różnice w transporcie importowym i eksportowym są znaczne, a kierunek rozwoju tego sektora gospodarki jest w dużej mierze uwarunkowany od specyfiki przewożonych towarów.
Specyfika eksportu towarów do Niemiec.
W związku z tym, że jesteśmy światowym liderem, jeśli chodzi o eksport mebli do Niemiec, na płaszczyźnie transportu międzynarodowego znacznie rozwinął się sektor logistyki mebli. Oprócz tego, dodatkowym wzmocnieniem znaczenia tej gałęzi transportu jest fakt, iż na trasie Polska-Niemcy odbywa się wiele przeprowadzek. Wśród produktów eksportowanych z Polski do Niemiec znajdują się także: części i akcesoria samochodowe, silniki spalinowe, telewizory oraz artykuły spożywcze, w tym przede wszystkim pszenica i inne ziarna zbóż, jajka, drób oraz wołowina. Coraz częściej przewożone są także pojedyncze paczki, przesyłane sobie przez rodziny. W związku z tym, w sektorze transportu eksportowego do Niemiec rozwinął się także transport drobnicowy. Trzecią gałęzią transportu do Niemiec jest transport ponadgabarytowy, ponieważ wśród najpopularniejszych towarów eksportowych wymienić należy także statki i łodzie oraz konstrukcje do budowy mostów.
Import towarów do Polski.
W przypadku transportu z Niemiec do Polski, największe znaczenie ma transport samochodów oraz transport maszyn. Importujemy też dużo artykułów spożywczych, zwłaszcza wyroby czekoladowe, piekarniczo-cukiernicze oraz wieprzowinę. Są to transporty drobnicowe lub całopojazdowe. W przypadku drobnicy duży udział mają także towary kupowane w zagranicznych serwisach aukcyjnych.
Transport kolejowy.
Przeważająca część transportu na trasie Polska – Niemcy i Niemcy – Polska odbywa się pojazdami samochodowymi. W niektórych sytuacjach warto jednak rozważyć kolejowy transport towarów, w tym – transport kontenerów. Firmy transportowe, umożliwiające tzw. transport kombinowany, zadbają o przeładunek towaru z wagonów na samochody i odwrotnie, albo też z wagonów wąskotorowych na szerokotorowe. Transport kolejowy nie jest zbyt popularną metodą przewożenia towarów z i do Niemiec, jednak jest dość przydatną opcją w przypadku przewożenia naprawdę dużych ilości ładunku.