Firmy zajmujące się transportem ładunków, zarówno w kraju, jak i za granicą, muszą bardzo dobrze znać wymogi i normy prawne oraz stosować się do nich, aby zachować bezpieczeństwo na drodze i dowieźć towar zgodnie z planem, w nienaruszonym stanie. Na co muszą zwrócić uwagę w szczególności, aby przewieźć ładunki bezpiecznie i legalnie? Przeczytaj artykuł.
Dokumentacja wymagana przepisami w transporcie drogowym
Każdy transport drogowy wymaga odpowiedniej dokumentacji. W przypadku transportu krajowego trzeba mieć m.in. list przewozowy, zlecenie transportowe i dokumenty tożsamości kierowcy. Dla transportu międzynarodowego potrzebne są również dodatkowe pozwolenia, np. karnet TIR czy dokumenty celne. Nasz kierowca jest doskonale zorientowany w zawartości ładunku i ma dostęp do jego instrukcji obsługi, jeśli towar tego wymaga. Przewoźnik musi pamiętać, że brak kompletu dokumentów może skutkować mandatem, a nawet zatrzymaniem pojazdu na granicy. Wymogi w zakresie dokumentacji określa m.in. Konwencja CMR oraz ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.
Normy wagowe i wymiarowe a przewóz ładunków
Zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony i mieścić się w obowiązujących normach wagowych i wymiarowych. Przepisy precyzują, jak mocować towary zależnie od ich masy i typu. Trzeba stosować pasy, maty antypoślizgowe i inne środki zabezpieczające, aby zapobiec przemieszczaniu się ładunku podczas jazdy. Przewoźnik powinien także znać limity obciążenia osi i maksymalne dopuszczalne wymiary. Ich przekroczenie może skończyć się mandatem, zatrzymaniem pojazdu lub koniecznością rozładunku. W przypadku transportu międzynarodowego należy uwzględnić dodatkowe ograniczenia wprowadzane przez poszczególne państwa. Normy te opisują rozporządzenia Ministra Infrastruktury, m.in. rozporządzenie z 25 stycznia 2018 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Dostosowanie floty do rodzaju ładunku a przepisy
W transporcie drogowym dobór odpowiedniego pojazdu do rodzaju ładunku wynika z przepisów technicznych i zasad bezpieczeństwa. Transport chłodniczy wymaga pojazdów z certyfikatem ATP, potwierdzającym zdolność do utrzymania odpowiedniej temperatury. Obowiązują tu zapisy Umowy ATP oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 stycznia 2018 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów. W przypadku przewozu mebli stosuje się zabudowy typu firanka lub kontenerowe, które ułatwiają załadunek i zabezpieczenie towaru. Ładunki ponadgabarytowe, takie jak maszyny budowlane, rolnicze, linie technologiczne czy przęsła mostów, wymagają do przewozu naczep niskopodwoziowych lub wieloosiowych platform. Przewóz taki odbywa się na podstawie zezwolenia, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 31 lipca 2002 roku.
Jak bezpiecznie przewozić materiały niebezpieczne?
Transport towarów niebezpiecznych ADR podlega regulacjom międzynarodowym i krajowym. Kierowca musi posiadać zaświadczenie ADR, które otrzymuje po ukończeniu obowiązkowego szkolenia. Kurs obejmuje część ogólną oraz, jeśli to konieczne, moduły specjalistyczne, na przykład dla cystern lub materiałów wybuchowych. Wymóg ten określa ustawa z 19 sierpnia 2011 roku o przewozie towarów niebezpiecznych oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2012 roku. Pojazd musi być wyposażony w sprzęt awaryjny, oznakowanie i instrukcje zgodne z konwencją ADR. W transporcie międzynarodowym należy też uwzględnić dokumentację celną. Zaniedbanie obowiązków może prowadzić do kar i zagrożeń dla ludzi oraz środowiska.
Firmy transportowe powinny zwrócić szczególną uwagę na dobór odpowiedniego środka transportu, kompletność dokumentacji, właściwe zabezpieczenie ładunku, przestrzeganie limitów wagowych oraz wymaganych uprawnień kierowców. Ważne jest również planowanie trasy z uwzględnieniem zakazów ruchu, opłat drogowych i możliwych kontroli. Jesteśmy do Twojej dyspozycji, jeśli potrzebujesz solidnego partnera do przewozu ładunków.