Dziś przewozi się niemal wszystko: od drobnych i lekkich przedmiotów, po wielkie i ciężkie maszyny oraz urządzenia. W przypadku towarów pierwszego rodzaju możliwości są niemal nieograniczone: transport lotniczy, fracht morski, transport drogowy – w każdym z obszarów transportu można zastosować optymalne rozwiązania, zarówno dla dużych ilości towaru, jak i dla pojedynczych przesyłek, przewożonych jako tzw. drobnica. Problem pojawia się w przypadku towarów ponadgabarytowych, zwłaszcza, gdy są to potężne maszyny i urządzenia.
Transport samochodowy to często najszybsza i najbardziej ekonomiczna forma transportu ładunków, jednak w przypadku transportu ponadnormatywnego istotne jest znaczne zaawansowanie technologiczne stosowanych pojazdów – bez tego przewóz ponadgabarytowy byłby niemożliwy. Już sam załadunek takich olbrzymich towarów to rzecz niezwykle skomplikowana, wymagająca zaangażowania wielu osób i urządzeń, takich jak dźwigi i podnośniki. Aby ułatwić obsługę spedycyjną ładunków tego typu, powstał transport niskopodwoziowy. Pojazdy niskopodwoziowe – jak sama nazwa wskazuje – mają odpowiednio nisko zlokalizowane podwozie. Zaliczamy do nich te naczepy oraz przyczepy, które mają znacznie obniżony pokład ładunkowy (poniżej wysokości kół). Taka konstrukcja znacznie ułatwia wprowadzenie ładunku na pokład. Dodatkowym udogodnieniem jest obecność rampy najazdowej – pozwala wyeliminować konieczność podnoszenia ciężkiego towaru.
W związku z tym, że transport ponadnormatywny stanowi istotną gałąź przemysłu, producenci pojazdów niskopodwoziowych prześcigają się w tworzeniu kolejnych udogodnień. Normą stała się już możliwość modyfikowania wymiarów pokładu ładunkowego oraz modułowy charakter produkowanych elementów. Załadunek towarów ponadgabarytowych coraz częściej staje się dużo łatwiejszy, dzięki zamontowaniu w pojazdach specjalnych elektrycznych wciągarek, a przewóz olbrzymich maszyn i konstrukcji staje się coraz bardziej bezpieczny, ponieważ pojazdy niskopodwoziowe wyposażane są obecnie w liczne zabezpieczenia dodatkowe.
Bezpieczeństwo to jedno z priorytetowych zagadnień, jakie wiążą się z transportem niskopodwoziowym. Istotne jest nie tylko to, aby sprawnie i bezpiecznie umieścić ładunek i zabezpieczyć go przed ewentualnym przemieszczaniem się na pokładzie ładunkowym. Równie istotne jest bezpieczeństwo osób obsługujących taki transport, dlatego też przy produkcji naczep i przyczep niskopodwoziowych stosuje się materiały wysokiej jakości, a nawierzchnie pokrywane są odpowiednimi, antypoślizgowymi materiałami, np. specjalną wodoodporną sklejką, czy blachą.
Wiele przedmiotów przewożonych w transporcie ponadgabarytowym, to przedmioty niewymiarowe, dlatego transport niskopodwoziowy umożliwia dopasowanie długości i szerokości naczepy (przyczepy) do wymiarów przewożonego ładunku.
Nabycie tak zaawansowanych technologicznie, nowoczesnych pojazdów wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi, dlatego też transport niskopodwoziowy to domena dużych firm spedycyjnych, posiadających ugruntowaną pozycję na rynku.
Transport samochodowy to często najszybsza i najbardziej ekonomiczna forma transportu ładunków, jednak w przypadku transportu ponadnormatywnego istotne jest znaczne zaawansowanie technologiczne stosowanych pojazdów – bez tego przewóz ponadgabarytowy byłby niemożliwy. Już sam załadunek takich olbrzymich towarów to rzecz niezwykle skomplikowana, wymagająca zaangażowania wielu osób i urządzeń, takich jak dźwigi i podnośniki. Aby ułatwić obsługę spedycyjną ładunków tego typu, powstał transport niskopodwoziowy. Pojazdy niskopodwoziowe – jak sama nazwa wskazuje – mają odpowiednio nisko zlokalizowane podwozie. Zaliczamy do nich te naczepy oraz przyczepy, które mają znacznie obniżony pokład ładunkowy (poniżej wysokości kół). Taka konstrukcja znacznie ułatwia wprowadzenie ładunku na pokład. Dodatkowym udogodnieniem jest obecność rampy najazdowej – pozwala wyeliminować konieczność podnoszenia ciężkiego towaru.
W związku z tym, że transport ponadnormatywny stanowi istotną gałąź przemysłu, producenci pojazdów niskopodwoziowych prześcigają się w tworzeniu kolejnych udogodnień. Normą stała się już możliwość modyfikowania wymiarów pokładu ładunkowego oraz modułowy charakter produkowanych elementów. Załadunek towarów ponadgabarytowych coraz częściej staje się dużo łatwiejszy, dzięki zamontowaniu w pojazdach specjalnych elektrycznych wciągarek, a przewóz olbrzymich maszyn i konstrukcji staje się coraz bardziej bezpieczny, ponieważ pojazdy niskopodwoziowe wyposażane są obecnie w liczne zabezpieczenia dodatkowe.
Bezpieczeństwo to jedno z priorytetowych zagadnień, jakie wiążą się z transportem niskopodwoziowym. Istotne jest nie tylko to, aby sprawnie i bezpiecznie umieścić ładunek i zabezpieczyć go przed ewentualnym przemieszczaniem się na pokładzie ładunkowym. Równie istotne jest bezpieczeństwo osób obsługujących taki transport, dlatego też przy produkcji naczep i przyczep niskopodwoziowych stosuje się materiały wysokiej jakości, a nawierzchnie pokrywane są odpowiednimi, antypoślizgowymi materiałami, np. specjalną wodoodporną sklejką, czy blachą.
Wiele przedmiotów przewożonych w transporcie ponadgabarytowym, to przedmioty niewymiarowe, dlatego transport niskopodwoziowy umożliwia dopasowanie długości i szerokości naczepy (przyczepy) do wymiarów przewożonego ładunku.
Nabycie tak zaawansowanych technologicznie, nowoczesnych pojazdów wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi, dlatego też transport niskopodwoziowy to domena dużych firm spedycyjnych, posiadających ugruntowaną pozycję na rynku.