Trudno wyobrazić sobie działanie dzisiejszej gospodarki bez istnienia dobrze rozwiniętego transportu, a w tym – transportu ponadgabarytowego, który umożliwia przewożenie wielu ważnych i trudnych do przetransportowania ładunków, takich jak maszyny budowlane, samoloty, statki, czy elementy ogromnych konstrukcji. Przewożenie dużych, ciężkich przedmiotów byłoby bardzo trudne do zrealizowania, gdyby nie postęp technologiczny i specjalne pojazdy, ułatwiające załadunek, przewóz i rozładunek wielkogabarytowych ładunków. Dzisiejsze pojazdy przeznaczone do transportu ponadnormatywnego to zaawansowane technicznie naczepy i przyczepy o olbrzymiej ładowności.
O transporcie niskopodwoziowym będziemy mówić wtedy, gdy do przewozu ponadgabarytowego używane są przyczepy i naczepy o niskiej wysokości, rozmiarach dostosowywanych do przewożonego ładunku oraz posiadające specjalne rampy najazdowe. W zależności od tego, jaki rodzaj klasyfikacji przyjmiemy, możemy też uznać, iż pojazdami niskopodwoziowymi są te pojazdy, które mają pokład ładunkowy zlokalizowany poniżej wysokości kół, albo te, których koła są mniejsze od kół ciągnika.
W obszarze transportu drogowego to właśnie pojazdy niskopodwoziowe są najbardziej zaawansowane technologicznie i w najwyższym stopniu dostosowane go rodzaju przewożonego ładunku. Charakterystyczną cechą naczep niskopodwoziowych jest obecność wspomnianego już najazdu (inaczej mówiąc: rampy najazdowej), który w znacznym stopniu ułatwia załadunek i rozładunek przewożonych towarów. Oprócz tego pojazdy niskopodwoziowe można dostosowywać do ładunku poprzez modyfikację rozmiarów pokładu ładunkowego. Dużym ułatwieniem jest także możliwość łączenia pojazdów w różnych konfiguracjach. Często spotykane na rynku są naczepy dostosowane do przewozu konkretnych maszyn i pojazdów – ich pokłady ładunkowe posiadają otwory, których lokalizacja zgodna jest z rozstawem kół transportowanych pojazdów i urządzeń. Dzięki temu jednak, iż w transporcie niskopodwoziowym często wykorzystywane są wymienne łoża, większość środków do tego typu transportu zyskuje cechy pojazdów uniwersalnych, których przeznaczenie łatwo można zmieniać.
A to jeszcze nie wszystko! Producenci pojazdów dostosowanych do transportu ponadgabarytowego oferują swoim klientom szereg dodatkowych funkcji, ułatwiających załadunek i transport, takich, jak np. elektryczna wciągarka, czy kliny z mocowaniem, albo dodatkowe uchwyty zabezpieczające ładunek.
Dostosować do specyfiki przewożonego ładunku można także materiały, z jakich wykonane są pojazdy niskopodwoziowe: powierzchnia ładunkowa może być wykonana np. z twardego drewna, czy też z antypoślizgowej sklejki, albo też ze specjalnej, ryflowanej blachy. Możliwości są niemal nieograniczone, ponieważ producenci środków transportu mają świadomość, iż również w kwestii rodzaju przewożonych ładunków istnieje szeroka rozpiętość, a co za tym idzie – zróżnicowane potrzeby firm transportowych.
O transporcie niskopodwoziowym będziemy mówić wtedy, gdy do przewozu ponadgabarytowego używane są przyczepy i naczepy o niskiej wysokości, rozmiarach dostosowywanych do przewożonego ładunku oraz posiadające specjalne rampy najazdowe. W zależności od tego, jaki rodzaj klasyfikacji przyjmiemy, możemy też uznać, iż pojazdami niskopodwoziowymi są te pojazdy, które mają pokład ładunkowy zlokalizowany poniżej wysokości kół, albo te, których koła są mniejsze od kół ciągnika.
W obszarze transportu drogowego to właśnie pojazdy niskopodwoziowe są najbardziej zaawansowane technologicznie i w najwyższym stopniu dostosowane go rodzaju przewożonego ładunku. Charakterystyczną cechą naczep niskopodwoziowych jest obecność wspomnianego już najazdu (inaczej mówiąc: rampy najazdowej), który w znacznym stopniu ułatwia załadunek i rozładunek przewożonych towarów. Oprócz tego pojazdy niskopodwoziowe można dostosowywać do ładunku poprzez modyfikację rozmiarów pokładu ładunkowego. Dużym ułatwieniem jest także możliwość łączenia pojazdów w różnych konfiguracjach. Często spotykane na rynku są naczepy dostosowane do przewozu konkretnych maszyn i pojazdów – ich pokłady ładunkowe posiadają otwory, których lokalizacja zgodna jest z rozstawem kół transportowanych pojazdów i urządzeń. Dzięki temu jednak, iż w transporcie niskopodwoziowym często wykorzystywane są wymienne łoża, większość środków do tego typu transportu zyskuje cechy pojazdów uniwersalnych, których przeznaczenie łatwo można zmieniać.
A to jeszcze nie wszystko! Producenci pojazdów dostosowanych do transportu ponadgabarytowego oferują swoim klientom szereg dodatkowych funkcji, ułatwiających załadunek i transport, takich, jak np. elektryczna wciągarka, czy kliny z mocowaniem, albo dodatkowe uchwyty zabezpieczające ładunek.
Dostosować do specyfiki przewożonego ładunku można także materiały, z jakich wykonane są pojazdy niskopodwoziowe: powierzchnia ładunkowa może być wykonana np. z twardego drewna, czy też z antypoślizgowej sklejki, albo też ze specjalnej, ryflowanej blachy. Możliwości są niemal nieograniczone, ponieważ producenci środków transportu mają świadomość, iż również w kwestii rodzaju przewożonych ładunków istnieje szeroka rozpiętość, a co za tym idzie – zróżnicowane potrzeby firm transportowych.