Transport ponadgabarytowy to jedno z największych wyzwań logistycznych, z którym mierzą się firmy przewozowe. Niekiedy wymaga on zmiany infrastruktury drogowej, by umożliwić bezpieczne przetransportowanie wielkich ładunków. W jakich przypadkach takie modyfikacje są niezbędne? Odpowiedzi znajdziesz w artykule – zapraszamy do lektury!
Jakie są najczęstsze powody modyfikacji infrastruktury drogowej?
Zmiana infrastruktury drogowej przy transporcie ponadgabarytowym zazwyczaj wynika z ograniczeń technicznych istniejących dróg. Wielkogabarytowe ładunki często przekraczają standardowe wymiary pojazdów, przez co napotykają na przeszkody takie jak mosty, wiadukty czy wąskie zakręty. Główne powody modyfikacji infrastruktury to:
- niewystarczająca wysokość obiektów inżynieryjnych – transport dużych maszyn lub elementów przemysłowych może wymagać czasowego podnoszenia przewodów elektrycznych, lub przebudowy wiaduktów,
- zbyt mała szerokość drogi – wąskie drogi mogą uniemożliwiać przejazd szerokich ładunków, co wymusza poszerzenie poboczy lub usunięcie barier drogowych,
- niewystarczająca nośność nawierzchni – niektóre drogi nie są przystosowane do transportu bardzo ciężkich ładunków, co może wymagać wzmocnienia jezdni lub zaprojektowania nowych tras.
Kiedy można zdecydować się na zmianę trasy zamiast modyfikacji infrastruktury?
Zmienianie infrastruktury drogowej to kosztowna i czasochłonna operacja, dlatego przed podjęciem takiej decyzji rozważane są inne opcje. Często najlepszym rozwiązaniem okazuje się zmiana trasy przewozu. Tego typu decyzje podejmowane są w sytuacjach, gdy modyfikacje infrastruktury byłyby zbyt skomplikowane, a zmiana trasy pozwoli uniknąć kosztów i potencjalnych opóźnień. Jednak nie zawsze jest to możliwe – w przypadku dużych konstrukcji, takich jak elementy turbin wiatrowych czy fragmenty mostów, alternatywne trasy mogą być równie problematyczne.
Jakie procedury należy spełnić, aby zmodyfikować infrastrukturę drogową?
Przeprowadzenie modyfikacji infrastruktury drogowej wymaga spełnienia licznych formalności. Przede wszystkim potrzebne są zezwolenia od odpowiednich organów administracji drogowej. Każda zmiana, czy to tymczasowe podniesienie przewodów, demontaż barierek czy wzmocnienie nawierzchni, musi być dokładnie zaplanowana i uzgodniona z władzami lokalnymi oraz operatorami sieci energetycznych lub telekomunikacyjnych. Często potrzebna jest również obecność służb porządkowych, które dbają o bezpieczeństwo innych użytkowników dróg podczas prac.
Przykłady zmian infrastruktury przy transporcie ponadgabarytowym
Transport elementów do elektrowni wiatrowych to jeden z najczęstszych przypadków, gdzie konieczne jest dostosowanie infrastruktury. Wirniki i wieże turbin są ogromnych rozmiarów, co wymusza usuwanie barier na zakrętach, a czasem nawet modyfikację ronda. Inny przykład to transport dużych maszyn przemysłowych do fabryk, gdzie zbyt niskie mosty mogą wymagać czasowego podniesienia przewodów elektrycznych lub skierowania ruchu na inne trasy.
Zmiany infrastruktury drogowej podczas transportu ponadgabarytowego są skomplikowanym, ale czasem nieuniknionym procesem. Czy spotkałeś się z podobnymi wyzwaniami w swojej pracy lub masz pytania? Jeśli chcesz zorganizować przewóz ponadgabarytowy, skontaktuj się z nami, wszystkim się zajmiemy.